game: A2 racer ( davilex) |
Het was over het algemeen bagger, zelfs grafisch, maar het was aan alles duidelijk dat daar alle aandacht naar toe was gegaan. Ondanks de technologische beperkingen was elk spel enkele dagen, hooguit weken leuk. Er kwamen regelmatig nieuwe games uit dus dat maakte ook niet uit. Je kon goed aan de Fifa voetbal games zien hoe het met de technologische ontwikkelingen gesteld was want elk jaar kwam een nieuwe Fifa uit en daarbij werd elk jaar ook hetzelfde gepresenteerd maar dan met een iets beter grafisch jasje, dat samen met wat leuker publiek, een andere soundtrack en wat toegevoegde gezichtskenmerken.Iets dat helemaal werd genegeerd was het geluid, niet altijd hoor, er zijn zeker uitzonderingen, Half-life is een goed voorbeeld, de audio was in die game enorm goed, het zoog je in dat spel.
Gelukkig ging de natuurlijke filter er overheen ( faillissementen ) en bleef het goede over en concentreerde vooral de Nederlandse game industrie zich weer op goede totale games en kregen we Killzone. Een game die ik zelf nooit heb gespeeld maar erg goed moet zijn en Nederland leidend maakt in de game industrie.
Maargoed, terug naar het geluid, dat is o zo belangrijk. Misschien wel belangrijker dan beeld, het brengt zoveel sfeer net zoals dat het doet in de films. Wel logisch eigenlijk, wie heeft bij een nummer dat hij hoort op de radio niet gedachten naar een ding uit het verleden. Ik herinner me ook games door muziek, zo herinner ik me Dune2 door de intro, en Monkey Island. Die intro tune is goud, en ik heb het nooit gespeeld. Ik zat altijd naar mijn broer te kijken, die kon dat wel. Door Monkey Island heb ik overigens mijn Engels geleerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten