vrijdag 23 januari 2015

Einde games,sex en rock&roll

Dertig posts later zijn we er. Het hoofddoel is bereikt. Toen ik dit blog startte vroeg ik me voor een tijdje af wat er in hemelsnaam allemaal te bespreken viel in de gameswereld. Gelukkig bleek al snel dat deze wereld echt nooit stilstaat en er enorm veel over verteld kan worden. Ik heb over veel verschillende soorten onderwerpen geschreven en op bepaalde blogs kreeg ik nog reacties ook. Wie mijn blog ook interessant genoeg vond om te lezen, bedankt daarvoor. Ik schreef deze blog omdat het een onderdeel is van mijn opleiding, een vak over bloggen. Nu ik het doel van dit vak heb behaald bedenk ik me dat ik wel meer heb gedaan. Ik heb stiekem bepaalde aspecten van het online communiceren verkend en van verschillende kanten een onderwerp belicht.


                           

nare zaken

Gedurende mijn blogs hebben er vervelende dingen plaatsgevonden, bedreigingen, geweld maar vooral de aanslagen in Parijs en België. Het aparte van alles is dat ik enkele weken voordat dat gebeurde het nog over het risico wat we lopen met aanslagen van Isis in Europa. Het gevaar lijkt geweken maar het aparte is dat er nooit duidelijkheid is gekomen wie verantwoordeljk is achter de aanslagen. Meerdere groeperingen claimde achter het organiseren te zitten. Het meest beangstigende is dat de aanslag plegers Frans geborenen waren en niet allemaal afgereisd naar oorlogsgebied. Datzelfde geldt voor de moslim terroristen in België, deze hadden inmiddels een groot wapendepot opgebouwd met granaten, valse ID, automatische wapens, munitie en politie uniformen. Dat laatste voorwerp is misschien nog wel het gevaarlijkste van allemaal. Toch vreemd dat we daar relatief weinig verder van horen, het is te danken aan internet en de nieuwe media dat we er überhaupt van horen. Stel je voor dat dit op een ver afgelegen boerderij was gebeurt, dan hadden we er misschien nooit wat van gehoord. Hoeveel aanslagen zijn er eigenlijk zo afgeslagen waar we niets van weten? Laat hackers groepen dat boven tafel krijgen, een constructieve bijdrage aan de openbaarheid is dat.

miljoenen communicatie
                                       

Een ander aspect is de communicatie achter games. De voorbeelden uit de geschiedenis en fout gebruik van media zijn aanwezig. Er staan geschiedenisboeken en dvd's vol mee geschreven. Er zijn genoeg media theorieën op losgelaten hoe de media zijn werking heeft op de massa ( zover we van een massa kunnen spreken ) maar het staat buiten kijf dat door middel van de media de mensen grotendeels werden beïnvloed, of dat nu indirect of direct is gebeurt. Dit nieuwe medium wordt ook nog niet goed begrepen, het wordt in ieder geval niet door iedereen serieus genomen terwijl de industrie de grootste is op aarde. Echter, toch zit daar verandering in. Zoals ik al aangaf in mijn blog raken ook machten als China en Rusland geïnteresseerd. Hoeveel boodschappen zitten er in deze games? Wordt de game wel voor goede doeleinden gebruikt en zijn we in staat dat te controleren? De wereld van internet ziet er nu nog overzichtelijk uit. Je hebt je computer, tablet of telefoon en als je die gebruikt zit je op internet en zonder ze ben je offline. In enkele jaren zullen we dat niet meer kennen en zijn we de hele dag online. De koelkast, de radio, de garage, de auto, de tafel en de tuin. Alles zal verbonden zijn met elkaar en hoe ziet ons leven er dan uit? Kijken we dan terug op een tijd waar we nog offline konden leven en missen dat omdat het helemaal uit de hand is gelopen, of volgt het paradijs?

Tijd zal het vertellen.


Tot de volgende keer, misschien.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten